KERN ZUID-LIMBURG van de Stichting Downsyndroom (SDS)

Welkom op de weblog van de kern Zuid-Limburg van de Stichting Downsyndroom (SDS) met informatie over de activiteiten die we organiseren. Ook treft u regelmatig nieuwsberichtigen aan rondom het thema "Downsyndroom". De activiteiten van de kern Zuid-Limburg worden veelal mogelijk gemaakt door de stichting activiteiten kinderen met Downsyndroom Limburg. Reacties zijn welkom via dsweblog@planet.nl

dinsdag 25 april 2006

Toegang onderwijs en werk zorgelijk

Het wordt tijd dat Nederland de gelijke behandeling van mensen met verstandelijke beperkingen gaat waarmaken. Toegang tot regulier onderwijs en de reguliere arbeidsmarkt voor mensen met verstandelijke beperkingen blijkt in Nederland zorgelijk. De meeste kinderen met verstandelijke beperkingen gaan naar speciale scholen. Bovendien zit een groot aantal kinderen met verstandelijke beperkingen in Nederland helemaal thuis. Dit is in strijd met de internationale standaarden die vereisen dat kinderen met beperkingen en hun ouders de kans moeten krijgen om te kiezen voor inclusief onderwijs op reguliere scholen. Eenmaal volwassen blijken mensen met verstandelijke beperkingen ook nog eens een kleine kans te hebben op regulier werk. Dat mensen met verstandelijke beperkingen geen gelijke kansen hebben op toegang tot onderwijs en werk blijkt uit het rapport ‘Rights of people with intellectual disabilities: access to education and employment in the Netherlands’. Het rapport is geschreven door Jacqueline Schoonheim verbonden aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Maastricht en opgesteld door het Open Society Institute (OSI). Bij het opstellen van het rapport is samengewerkt met de Federatie van Ouderverenigingen (FvO). De rapportage geeft 25 concrete aanbevelingen voor politici en beleidsmakers om inclusie van mensen met verstandelijke beperkingen te verbeteren. Onderwijs In Nederland kunnen ouders van kinderen met beperkingen sinds 2003 hun kind op een reguliere school plaatsen met een rugzak. Dit is een leerlinggebonden budget waarmee extra begeleiding kan worden ingekocht. Uit het rapport blijkt dat een beperkt aantal kinderen met verstandelijke beperkingen met gebruik van de rugzak overstapt van speciaal naar regulier onderwijs. De rugzak zou meer keuzemogelijkheden moeten geven, zodat ouders het rugzakje kunnen inzetten voor de specifieke ondersteuning die hun kind nodig heeft. Werk In Nederland hebben mensen met verstandelijke beperkingen doorgaans de mogelijkheid om te werken in sociale werkvoorzieningen of in een vorm van begeleid werken. Beleid werken heeft internationaal de voorkeur, omdat het mensen met verstandelijke beperkingen betere kansen voor onafhankelijkheid en integratie biedt. Echter, het rapport wijst uit dat in Nederland volwassenen met verstandelijke beperkingen voor het grootste deel in sociale werkvoorzieningen werken. Meer informatie De volledige tekst van dit rapport kunt u vanaf 26 april vinden op www.eumap.org/reports/2005 en www.fvo.nl