maatregelen om de explosieve groei van het speciaal onderwijs aan banden te leggen
In een brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat de aanvragen voor de leerlinggebonden financiering (het zogenaamde ‘rugzakje’) per direct veel strenger moeten worden beoordeeld. Scholen moeten hun zorgstructuur verbeteren, om zelf meer kinderen te kunnen ondersteunen zonder tussenkomst van speciale scholen. Rugzakjes Daarnaast stelt Van der Hoeven de vaste bedragen voor de rugzakjes ter discussie. Niet elk probleemgeval is even zwaar, en hoeft dus ook niet even veel ondersteuning te krijgen. Ze speelt ook met de mogelijkheid het rugzakgeld niet meer rechtstreeks aan ouders en scholen uit te keren, maar aan hogere instellingen. Vertienvoudiging in vijf jaar Vooral het aantal kinderen met ernstige gedragsmoeilijkheden is snel gestegen – een vertienvoudiging in vijf jaar. Als niets helpt om deze stijging de kop in te drukken, wil de minister mogelijk afstappen van de automatische financiering van alle toegekende aanvragen voor ondersteuning. Deelname speciaal onderwijs gestegen De deelname aan het speciaal onderwijs is tussen 2000 en 2005 gestegen van 53.203 tot 78.163. Het gaat dan zowel om kinderen in een rolstoel en dove en blinde kinderen, als om kinderen met gedragsmoeilijkheden of het syndroom van Down. Die toename is niet alleen vervelend voor de overheid, die steeds meer geld moet uittrekken, maar ook voor scholen en ouders. Veel kinderen staan maandenlang op een wachtlijst voor ze terechtkunnen op een speciale school of deskundige begeleiding kunnen inroepen. Bron: Volkskrant, 31 augustus 2006
<< Homepage