KERN ZUID-LIMBURG van de Stichting Downsyndroom (SDS)

Welkom op de weblog van de kern Zuid-Limburg van de Stichting Downsyndroom (SDS) met informatie over de activiteiten die we organiseren. Ook treft u regelmatig nieuwsberichtigen aan rondom het thema "Downsyndroom". De activiteiten van de kern Zuid-Limburg worden veelal mogelijk gemaakt door de stichting activiteiten kinderen met Downsyndroom Limburg. Reacties zijn welkom via dsweblog@planet.nl

vrijdag 15 februari 2008

Onderwijsproject SDS en Open Universiteit nu echt van start!

Zoals al een tijd gelden aangekondigd gaat het project dat we samen met OU doen, nu echt van start. In deze bijdrage enige toelichting. Achtergrond De Stichting Downsyndroom (SDS) zet zich in voor de integratie in de maatschappij voor mensen met het Syndroom van Down. De doelstelling van SDS rondom het thema onderwijs is: “Bijdragen aan verdere professionalisering van betrokkenen bij het onderwijs aan kinderen met Downsyndroom”. Er is behoefte aan ontsluiting van kennis en ervaring die aanwezig is bij betrokkenen rondom het onderwijs aan kinderen met het Downsyndroom en aan uitbreiding van de kennis. Het Ruud de Moor Centrum (RdMC) van de Open Universiteit Nederland heeft als taak het professionaliseren van onderwijsgevenden. De SDS heeft daarom het RdMC gevraagd om ondersteuning. Doel Het doel van het project is het inrichten van een ondersteuningsomgeving voor betrokkenen (leerkrachten en daarnaast IB-ers en AB-ers) bij het regulier basisonderwijs aan kinderen met het syndroom van Down. Het gaat om het ontsluiten, toegankelijk en geschikt maken van ervaringen en materialen en het gebruik daarvan in een actief kennisnetwerk. Richtinggevend is de ondersteuningsbehoefte van de leerkrachten. Aanpak Eerst gaan we de ondersteuningsbehoefte van een beperkte groep leerkrachten in het reguliere onderwijs in Zuid-/Midden-Limburg in kaart brengen. Deze inventarisatie vindt plaats via afzonderlijke groepssessies met leerkrachten, IB-ers en AB-ers die betrokken zijn (geweest) bij het regulier onderwijs aan een kind met het syndroom van Down. De uitkomsten van de groepssessies vormen tevens de eerste aanzet tot het inrichten van een ondersteuningsomgeving of kennisnetwerk voor de deelnemers uit de groepssessies. Via afzonderlijke gesprekken worden ook de ouders betrokken bij het opzetten van de ondersteuningsomgeving. Op kleinschalig niveau doen we ervaring op en daarna is het de bedoeling dat de ondersteuningsomgeving op landelijke niveau gaat functioneren. In een later stadium zal de aansluiting met het VMBO en de ondersteuningsbehoefte aldaar in het project worden betrokken. Groepssessies De groepssessies verlopen semi-gestructureerd. Eerst komen de factoren aan bod die volgens de literatuur een rol spelen bij het onderwijs aan kinderen met het Downsyndroom. Deze factoren worden globaal beschreven en voorgelegd aan de deelnemers in de vorm van open vragen. Daarbij wordt ingezoomd op de (extra) ondersteuningswensen die de betrokkenen daarbij hebben. Maar er zal zeker ook ruimte zijn voor vragen, problemen en wensen die de deelnemers zelf inbrengen. Ook wordt besproken op welke manier de ondersteuningsomgeving ingericht moet worden (een bibliotheek, ruimte voor discussie, een soort wikipedia, etc). De ondersteuningsomgeving wordt ingericht op basis van de bestaande behoeftes. Aan het slot van de sessie worden eventuele vervolgafspraken gemaakt. Deze sessies zijn in ieder geval voor de deelnemers een eerste stap in het opbouwen van een netwerk waarbinnen ervaringen en vragen kunnen worden uitgewisseld.